× آبتین شیمی کاتالوگ محصولات مواد اولیه آرایشی و بهداشتی مواد اولیه دارویی مواد اولیه غذایی مواد اولیه صنعتی سوالات متداول تماس با ما
021-284261
×

هر آنچه نیاز دارید جسستجو کنید ، اگر به نتیجه نرسیدید با ما تماس بگیرید .

مواد نگهدارنده ارگانیک

دیدن قیمت و اطلاعات
مواد نگهدارنده ارگانیک
درخواست استعلام قیمت

جهت اطلاع از قیمت دقیق روز کالا ، موجودی و آنالیز دقیق آن میتوانید با بخش فروش ما در تماس باشید و راه های ارتباطی مختلفی را امتحان کنید ، در واتس اپ ، تلگرام ، روبیکا و ... در خدمت شما هستیم .
همچنین میتوانید با تلفن مستقیم شرکت تماس بگیرید (زمان پاسخگویی شنبه تا چهارشنبه از 9 صبح الی 4 عصر)

ارسال پیام در واتس اپ - 09195800780 تماس مستقیم با شرکت : 021284261

نگهدارنده های ارگانیک پایه گیاهی

اکثر مواد غذایی که ما در طول شبانه روز مصرف میکنیم به صورت تازه تهیه نمی شود و برای نگهداری از ان به صورت طولانی مدت از مواد نگهدارنده استفاده میکنند این مواد نگهدارنده دارای مزایا و معایبی است .

تولید کنندگان مواد غذایی از مجموعه ی نگهدارنده ها استفاده میکنند و از انها به دلایل مختلفی بهره میگیرند و به غذا ها اضافه میکنند. بسیاری از این مواد نگهدارنده موجب کاهش و یا جلوگیری از خراب شدن، تغییر رنگ، تغییر طعم، رشد باکتری و میکروب درون مواد غذایی می‌شوند.

این مواد ضررهایی هم دارد ولی حاوی مزایایی هم هست که نمیتوان از ان چشم پوشی کرد، به عنوان نمونه این مواد نگهدارنده از رشد باکتری‌های مضر مثل بوتولیسم جلوگیری خواهند کرد.

روی بسته بندی برخی از مواد غذایی تبلیغاتی نوشته شده است که این ادعا را دارند که محصولاتشان طبیعی است و از هیچ افزودنی و یا هیچ ماده نگهدارنده ای استفاده نشده است این ادعا عجیب است که برخی اوقات بر روی لیبل تعدادی مواد غذایی دیده می شود.چون تعدادی از مصرف کنندگان فکر میکنند که مواد غذایی که دارای مواد افزودنی است ممکنه نا سالم و مضر باشند.که البته این باور خیلی هم صحیح نیست.

مواد شیمیایی بسیاری به عنوان افزودنی های شیمیایی در تعدادزیادی از غذاهایی که می خورید پیدا می شود، خصوصا اگر که غذای شما بسته بندی شده باشد. حتی در تهیه محصولات ارگانیک هم از این مواد استفاده میکنند.

افزودنی های مواد غذایی (food additive) به دو شکل طبیعی یا مصنوعی موجود است که به غذا اضافه می شود و به طور مستقیم یا غیر مستقیم  بر روی غذا یا ترکیبات آنها اثر می گذارند. این مواد به جهت تازه نگهداشتن ( افزایش ماندگاری )و برای بهتر شدن رنگ،طعم و بافت غذا به مواد غذایی مختلفی اضافه می شوند.این تعریف ،در اصل هر ماده ای را که در فرآیند تولید ، فرآوری ،تصفیه ،بسته بندی ،انتقال یا ذخیره مورد استفاده قرار میگیرد را شامل می شود.

افزودنی های رایجی که درتعدادی از مواد غذایی پیدا می شود حاوی شکر،نمک ،نوشیدنی ،ادویه جات و طعم دهنده ها هستند.برخی از آنها حاوی رنگ های مواد غذایی (مثل تارترازینtartrazine یا کچینال cochineal )، طعم دهنده ها  (مثل MSG) و نگه دارنده ها هستند.

در زیر طبقه بندی از انواعی از افزودنی ها استفاده می شود که برخی از این مواد در بیشتر از یک گروه قرار می گیرند،برای نمونه شکر هم در گروه نگه دارنده ها و هم در گروه شیرین کننده ها  قرار دارد. به گفته FDA همه افزودنی ها جهت مصرف مناسب هستند و اگر اینگونه نبود آنها در دسته مواد غیر مجاز بودند با این حال بازهم افراد مصرف کننده کاملا موافق این موضوع نیستند. آنها در مورد اثرات و عوارض تعدادی از مواد افزودنی مصنوعی (شیمیایی) جهن تاثیر گزاری در سلامت انسان ها نگران هستند.

 

نحوه شناسایی مواد نگهدارنده

برخی عبارت‌ها هم هستند مانند کاملا طبیعی یا طبیعی که روی بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها درج شده و واقعی نیست. این مواد غذایی هم با دیگر شیرین کننده‌ها، طعم دهنده‌ها و مواد نگهدارنده ترکیب شده اند.

همچنین مطالعه کنید:  چگونه موهای سالمی داشته باشیم

در قسمت توضیحات لیست مواد تشکیل دهنده ان محصول را بررسی کنید و ببینید که درون آن مواد نگهدارنده به کار رفته گرفته شده است یا خیر. تمام تولید کنندگان مواد غذایی لازم است  فهرست مواد تشکیل دهنده را بر روی بسته بندی محصولات خود اضافه کنند.

توجه: شاید اسم نگهدارنده‌ها با یک توضیح مختصر در مورد دلیل استفاده از آن‌ها در ماده غذایی بیان شده باشد. برای مثال، در لیست مواد تشکیل دهنده “اسید اسکوربیک را جهت حفظ رنگ” یا “دی اکسید گوگرد را جهت جلوگیری از پوسیدگی” اعلام می‌کنند.

میتوانید در رژیم غذایی خود از نوع خاصی مواد نگهدارنده دوری کنید و یا اینکه به صورت کامل این مواد را مصرف نکنید. برای مثال، در تعداد زیادی غلات که دارای فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند از افزودنی‌هایی استفاده شده است که برای سلامتی شما مفید است.

 

 نگهدارنده‌های پرکاربرد و فواید آن‌ها

پروپیونات، اسید اسکوربیک و نیترات که جهت حفظ طراوت و تازگی در غذا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گلیسیرین یک نمونه از روان کننده هاست که در مواد غذایی استفاده میشود و ان  را مرطوب نگه می‌دارد و مانع از خشک شدن آن‌ خواهد شد.

صمغ زانتان قوام دهنده محبوب در تعدادی مواد غذایی است.

پکتین و آگار جهت قوام دادن و تثبیت غذا‌های گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد.

جهت دادن مزه به مواد غذایی و همچنین به عنوان نگهدارنده و آنتی اکسیدان از اسید ها هم استفاده میکنند و از بارز ترین اسیدها، سرکه(استیک اسیدسیتریک اسید ،واسکوربیت اسید (ویتامینC)

برای مانعیت از چسبندگی انواع پودرها مانند پودر شیر از عوامل ضد انعقاد استفاده میکنند مانند: سدیم بی کربنات یا همان جوش شیرین.

برای افزایش حجم مواد غذاییاز عوامل انباشه استفاده میکنند و این افزودنی تاثیری بر ارزش غذایی نخواهد داشت برای مثال روی لیبل برخی مواد غذایی عبارت نشاسته اصلاح شده و یا نشاسته ذرت اصلاح شده درج شده است و ممکن است ان را دیده باشید.

در حین اماده سازی ماده غذا ممکن است رنگ ان از بین برود بنابراین برای اینکه ان ماده غذایی ظاهر جذاب تری را داشته باشد از رنگ غذا ( Food color) استفاده میشود. حالا این مواد شاید طبیعی و شاید هم مصنوعی باشد رنگهای مصنوعی ارزان تر هستند و رنگ غذایی مصنوعی ارتباط مستقیم و زیادی با مشکلات رفتاری کودکان دارد. تعدادی از رنگهای غذایی هستند که در اروپا و ژاپن ممنوع شده اند ولی در ایالات متحده امریک مورد استفاده قرار میگیرند.

افزودنی پرکاربرد دیگری که در مواد غذایی استفاده میشود امولسیفایر هاست (Emulsifiers) که کمک میکند اب و روغن باهم ترکیب شوند مثلا در مواد غذایی مانند سس مایونز،بستنی،شیر همگن و…

 

مواد نگهدارنده ارگانیک

مواد نگهدارنده ارگانیک

برای اینکه مواد غذایی بافت محکم تری داشته باشند از پایدار کننده ها و تثبیت کننده ها (Stabilizers ) استفاده میشود برای مثال پکتین و آگار در مربا و ژله استفاده میشوند.

ماده دیگری هست که شبیه به امولسیفایر ها و استبلایزر ها ،ویسکوزیته مواد غذایی را زیاد میکند که به ان پر کننده ها(Thickeners) گفته میشود .همچنین این ماده هم خواص دیگر مواد غذایی را تغییر نمیدهد و این ماده احتمال دارد از نشاسته ها یا پروتئین ها تهیه شود برای نمونه زانتانگام به عنوان یک پرکننده استفاده میشود.

همچنین مطالعه کنید:  انسولین

ماده دیگری که رای همه شناخته شده است طعم دهنده ها(Flavors) هستند که در دو شکل طبیعی و مصنوعی یافت میشوند.خب به طور معمول انواع طبیعی ان سالم تر به نظر می ایند.طعم دهنده ها به جهت افزایش عطر مواد غذایی و بهبود طعم ان ها به کار گرفته میشوند.

نگهدارنده ها( Preservatives) هم خیلی برای ما شناخته شده هستند . این مواد از فعالیت باکتری ها ، قارج ها و سایر میکروارگانیسم ها که باعث فاسد شدن مواد غذایی میشوند جلوگیری میکنند. نگهدارنده های طبیعی مانند نمک،شکر(ساکارز)،وسرکه هستند . و نگهدارنده های مصنوعی خیلی زیادی هم هستند که در حال حاظر بیشتر  آنها را مورد استفاده قرار میدهند. مانند نیتریت ها و نیترات ها که به عنوان نگهدارنده در گوشت قرمز موجود است. نان پخته شده خانگی بعد از حدود 36 ساعت بیات میشود و بعد 4 روز شروع به کپک زدن می کند ولی نانی که از سوپرمارکت خریده ایم به خاطر وجود پروپونات ها پروپیونات کلسیم بیشتر از یک هفته سالم خواهد ماند و این به این دلیل است که پروپیونات ها مانع  کپک زدن نان می شوند.

دیگر مواد افزودنی به مواد غذایی شیرین کننده ها(Sweeteners) هستند. شیرین کننده های طبیعی شامل شکر(ساکارز) و فروکتوز (قند میوه ها) میشوند. شرین کننده های مصنوعی هم شامل اسپلندا (Splenda) و سوکرالوز (sucralose) ساخارین،آسپارتام و..هستند.

6 نظر ارسال شده

  • حکیم کرمانشاهی 313 گفت:

    مقاله بسیار عالی بود و کاربردی سپاس گذارم از زحمات شما

  • ناشناس گفت:

    سلام، من دنبال نگهدارنده ای هستم که بر پایه ویتامین سی هست و از حشره زدن محصول خشکبار جلوگیری میکنه.

  • رابعی گفت:

    سلام مقاله خوبیه من نگهداره ای میخام که مکمل غذایی هم باشد واز شپشک زدن خشکبار جلوگیری کند

  • ناشناس گفت:

    سلام،میتونم بپرسم برای نگهداری سُس های دست ساز از چه محصولی جهت ماندگاریشون استفاده کنیم

  • بنیامین گفت:

    جالب و مفید بود متشکرم

  • نجمه گفت:

    سلام
    مقاله خوبی بود سپاسگزارم
    در ضمن سیر برای جلوگیری از شپش و حشره زدن مواد عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انواع مواد شیمیایی برای تولید شمع

انواع مواد شیمیایی که در صنعت شمع سازی کاربرد دارند

شمع‌ها از دیرباز به عنوان منبع نور و گرما مورد استفاده بشر بوده‌اند و در طول تاریخ اشکال و انواع مختلفی به خود گرفته‌اند. امروزه، شمع سازی فراتر از صرف روشنایی رفته و به یک هنر و صنعت ظریف تبدیل شده است که با استفاده از مواد شیمیایی مختلف، شمع‌هایی با رنگ‌ها، عطرها و اشکال متنوع تولید می‌شود. در این مقاله، به بررسی انواع مواد شیمیایی برای تولید شمع سازی کاربرد دارند می‌پردازیم. تاریخچه تولید شمع قدمت استفاده از شمع به حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد، زمانی …

انواع مواد شیمیایی موجود در لنت ترمز

لنت‌ها ترمز از چه مواد شیمیایی تولید می‌شوند؟

لنت‌های ترمز، قطعاتی اساسی در سیستم ترمز خودروها هستند که وظیفه‌ی تبدیل انرژی جنبشی حرکت چرخ‌ها به گرما و در نهایت، متوقف کردن وسیله نقلیه را بر عهده دارند. این فرآیند پیچیده نیازمند اصطکاک بالا بین لنت‌ها و دیسک‌های ترمز است و به همین دلیل، از مواد شیمیایی مختلفی با خواص منحصر به فرد در تولید لنت‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله، به بررسی انواع مواد شیمیایی موجود در لنت ترمز و نقش هر یک در عملکرد این قطعات حیاتی می‌پردازیم. مواد های شیمیایی موجود در لنت ترمز لنت‌های ترمز …

انواع مواد افزودنی در تولید نان

انواع مواد افزودنی در تولید نان

انواع مواد شیمیایی که در تولید نان کاربرد دارد؟ نان، یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین غذاهای بشر، از انواع مواد افزودنی مانند آرد، آب، نمک و مخمر تهیه می‌شود. اما در تولید نان‌های امروزی، برای بهبود کیفیت، طعم، ماندگاری و ظاهر نان، از مواد شیمیایی مختلفی نیز استفاده می‌شود. در این مقاله، به بررسی انواع مواد شیمیایی در تولید نان و نقش آنها می‌پردازیم.   بهبود دهنده نان چیست؟ بهبود دهنده نان، دسته‌ای از مواد شیمیایی یا آنزیم‌ها است که به منظور بهبود برخی خواص خمیر و کیفیت نهایی نان …

کاربرد خاک دیاتومه در صنایع بهداشتی

کاربرد خاک دیاتومه در صنایع کشاورزی و بهداشتی

آشنایی با خاک دیاتومه خاک دیاتومه یک محصول طبیعی است که از بقایای فصیل های دیاتوم بدست می آید که در سواحل برخی کشور ها نظیر چین و هند یافت می شود . عمده مواد تشکیل دهنده خاک دیاتومه را سیلیکون دی اکساید (SiO2) تشکیل می دهد که ساختار خاصی دارد که باعث پرکاربرد تر شدن خاک دیاتومه شده است. خواص و ویژگی های خاک دیاتومه با توجه به نوع وگرید خاک دیاتومه مقدار سیلیکون دی اکساید آن بین 85 الی 95 درصد حجم تشکیل دهنده آن است. خواص خاک …

پرکاربردترین مواد شیمیایی حلال رنگ

پرکاربردترین مواد شیمیایی حلال رنگ

حلال رنگ چیست؟ کاربرد مواد شیمیایی حلال رنگ این است که حل کردن انواع رنگ ها چه طبیعی و چه مصنوعی مورد استفاده هستند ، اکثر رنگ ها به صورت کلی پودر هستند و برای استفاده از آنها لازم است تا به صورت مایع در بیایند. برخی از رنگ ها که پایه آب هستند را میتوان با آب ترکیب کرد ولی عمده رنگ ها نیاز به حلال ویژه ای برای خود دارند که بهترین عملکرد را داشته باشند و عمدتا این حلال ها از مواد شیمیایی بدست می آیند. مشخصات …

کاربرد تربانتین در نقاشی

کاربرد تربانتین در نقاشی چیست؟

آشنایی با تربانتین تربانتین ماده‌ای است که از رزین درختان سرو و دیگر درختان رزینی نظیر کاج استخراج می‌شود. این ماده به دلیل خواص ضدعفونی کننده، ضد التهابی و آرام بخش خود، برای درمان موارد مختلف در پوست، تنفس و معده استفاده می‌شود. تربانتین همچنین به عنوان یک ترکیبات طبیعی در صنایع عطرسازی، محصولات بهداشتی و حتی در رزین‌های نقاشی استفاده می‌شود. علاوه بر کاربرد تربانتین در نقاشی، از این محصول به عنوان روغن ماساژ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که می تواند باعث تسکین درد های عضلانی شود البته …

مواد اولیه موردنیاز در تولید کاغذ

مواد اولیه موردنیاز در تولید کاغذ

از مهم ترین مواد اولیه مورد نیاز در تولید کاغذ، می توان به  چوب اشاره کرد. چوب از درختانی مانند انواع نراد، سرو، ساج و… استخراج می‌شود و سپس به کارخانه‌های تولید کاغذ منتقل می‌شود. در این کارخانه‌ها، چوب به قطعات کوچک تجزیه می‌شود و سپس با استفاده از فرآیندهای شیمیایی و مکانیکی، به خمیر کاغذ (سلولز) تبدیل می‌شود. آشنایی با صنعت کاغذ سازی برای تقویت و بهبود ویژگی‌های کاغذ، به مواد دیگری نیز احتیاج است. مانند روغن‌های معدنی، رنگ‌ها، مواد ضد آب و… که برای افزایش مقاومت و کیفیت …

فیلتر خاک دیاتومه استخر

خاک تصفیه استخر چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با خاک دیاتومه خاک دیاتومه یا خاک سیلیسی (diatomaceous earth) یک نوع خاک طبیعی است که از پوسته سخت و شفاف جانوران کوچکی به نام دیاتومه ها تشکیل می‌شود. دیاتومه ها معمولاً در آبهای شیرین و شور یافت می‌شوند و از نظر زیستی به گروه جانوران میکروسکوپی تعلق دارند. خاک دیاتومه دارای خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی است که آن را برای مصارف مختلف بسیار مفید می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم این خاک، وزن سبک آن است که باعث می‌شود بتواند به عنوان یک ماده جاذب برای …

فواید پودر سوربیتول برای یبوست

فواید پودر سوربیتول برای یبوست

فواید پودر سوربیتول برای یبوست پودر سوربیتول یک نوع شیرین‌کننده مصنوعی است که به عنوان یک الکل قندی استخراج می‌شود. این ماده به طور گسترده در صنایع غذایی به منظور شیرین کردن محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما علاوه بر این کاربرد، سوربیتول همچنین می‌تواند به عنوان یک روان کننده طبیعی برای درمان یبوست استفاده شود. بیماران یبوست معمولاً با مشکلاتی مانند کرامپ شکمی، سنگینی و آندردرمانی روبرو می‌شوند. پودر سوربیتول می‌تواند به عنوان یک ملین طبیعی عمل کرده و به رفع مشکلات یبوست کمک کند. سوربیتول یک نوع شیرین‌کننده …